8 Kasım 2015 Pazar

HOCAYA HÜRMET



قَالَ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: إِنَّ اللهَ وَمَلَائِكَتَهُ وَأَهْلَ السَّمَوَاتِ وَالْأَرَضِينَ حَتَّى النَّمْلَةَ فِي جُحْرِهَا وَحَتَّى الْحُوتَ لَيُصَلُّونَ عَلَى مُعَلِّمِ النَّاسِ الْخَيْرَ. (ت)
" محقق كى انسانلره حيرى اؤكرتنلره الله تعالى رحمت ملكلرى استغفار  ير كوك اهلى حتى يوواسنداكى قارنجه لر دنزدهكى بالقلر دعا ادرلر ."
Muhakkak ki insanlara hayrı öğretenlere Allâhü Teâlâ rahmet, melekleri istiğfâr, yer-gök ehli, hatta yuvasındaki karıncalar, denizdeki balıklar duâ ederler.” 
(Hadîs-i Şerîf, Sünen-i Tirmizî)
Hicrî: 24 Muharrem 1437  Fazilet Takvimi

HOCAYA HÜRMET


İlim öğrenen kimse, ilme, âlimlere ve hocasına tazim ve hürmet etmelidir. Yoksa ilim öğrenemez ve öğrendiği ilimden de istifade edemez. Hocanın evladına ve yakınlarına hürmet de hocaya hürmettir.
Buhârâ’nın büyük âlimlerinden biri, ders meclisinde otururken zaman zaman ayağa kalkıyordu. Bunun sebebi sorulunca “Hocamın oğlu dışarıda çocuklarla oyun oynuyor. Bazan da mescidin kapısına geliyor. Onu görünce hocama hürmeten ayağa kalkıyorum.” demiştir.
Merv şehrinde âlimlerin reîsi olan Kâdı İmâm Fahrüddîn’e, zamanın sultanı son derece hürmet ve tazimde bulunurdu. Kâdî İmâm Fahrüddîn “Bu hürmeti ve elde ettiğim bu makamı hocama hizmetim sayesinde elde ettim. Ben hocam Ebû Zeyd ed-Debûsî’ye hizmet eder, onun yemeklerini hazırlardım. Fakat ona saygımdan onun yemeğinden yemezdim.” derdi. (İmâm Burhânüddîn ez-Zernûcî, Ta’lîmü’l-Müteallim)

ÖMER BİN ABDÜLAZÎZ’İN HANIMI FÂTIMA

Ömer bin Abdülaziz’in zevcesi Fâtıma, Emevî halifelerinden Abdülmelik bin Mervan’ın kızıdır.
Ömer bin Abdülaziz merhûm, halîfe olduğunda, sahib olduğu yüksek İslam terbiyesi îcâbı isrâfın önünü almağa kendi evinden başlamıştı. Hanımına:
“Eğer benimle geçinmek istersen yanında olan bütün süs ve ziynetleri, mücevherleri beytülmala teslim etmelisin. Onlar sende oldukça geçinmemiz mümkün değildir” demişti.
Bunun üzerine Fâtıma kıymetli bütün malını beytülmala teslim etmiştir.
Sâhib olduğu saltanata rağmen iktisadda, debdebe ve ihtişamı terk etmede daima kocasının emir ve rızasına uyardı.
Ömer bin Abdülazîz’in vefatından sonra Fâtıma’nın kardeşi Yezid bin Abdülmelik halife oldu. Yezîd, beytülmala bıraktığı değerli eşyalarının hepsini Fâtıma’ya iade etmeyi teklîf etti. Fâtıma, kabul etmeyip:
“Ben kocama sağlığında itaat ettim. Öldükten sonra isyan mı edeyim?”demiştir. Rahimehallah.
Hicrî: 24 Muharrem 1437  Fazilet Takvimi


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder